LA..LA....laa.. happy together 4'EVER!!!

Daisypath Anniversary tickers

Selamat Datang ^_^

Ini adalah personal BLOG ibu ANNUR!

kawan-kawan juga dijemput untuk singgah ke

BLOGSHOP GOBOK ANNUR

GOBOK_ANNUR ~ Your Quality.Affordable.Muslimah.Apparel Wardrobe

Friday, October 1, 2010

PENGALAMAN PERTAMA- tak mungkin ku lupakan.... (PART 1)

PENGALAMAN PERTAMA- tak mungkin ku lupakan....

15hb Sept 2010

Aku mula mendpt sakit yg x pernah aku rasa sebelum nie... masa itu masih agak confius mcm mn rasa sakit contraction, mcm yg slalu di gembar gemburkan dlm forum2...byk yg ckp rasenya mcm saki t senggugut... tp oleh sbb aku agak kerap jugak kena period pain yg menyakitkan ... aku rasa sakit yg aku rasa pagi ini, tidak lah sebrapa sakit kalu nak dibandingkan dgn senggugut yg aku pernah rasa,... sakit pinggang.. mcm nak tercabut...

Sakit tu dtg sekejap2... setelah mengGoogle... aku pasti ni la sakit yg di katakan sebagai contaction tuuu... perut mengeras...sakit menyucuk2 di rahim.. sebenarnya ni masih bukan contraction yg sebenar...ni palsu belake... @ nama glamournya BRAXTON HICKS (BH).... al-maklum ini pengalaman pertama aku peggy...x dpt nak bezakan mulanya... tp ini memang sesuatu yg baru... yg x semua org rasa atas sbb2 tertentu.... cthnya ada yg terus dpt injection induce bagi cepat bersalin... alhamdulillah... aku amat menikmati kesakitan itu.... dgn jayanya.

Lebih kurang tengah hari... mcm biasa aku nak solat zuhur aku mengecek kalu ada apa2 tanda2 nak bersalin lain ... aku tgk2 ada kuar cecair choclate... atau nama glamournya yg dipanggil oleh doctor2..”show” .. tp time hal tu berlaku aku pun x sure benda apa plak tuuu...sbb diakhir2 pregnant tu aku selalu keputihan... ini telah mencuakkan aku gak... “ hai.. keputihan aku dan jd color lain plak ker??,,, ni jangkitan ke ape?? “ ... kebetulan time raya tu akak ipar aku Kak Zila ada bawak kek cheese yg agak sedap... boleh kata tiap2 ari aku mkn kek tuu.. cheese kan ada yis.. so, tu yg aku terpikir pasal infection tuuu....cuak!

Hingga ke petang.. aku masih menahan sakit sambil tgn aku mencatat time2 kekerapan sakit tu dtg kat paper Harian Metro yg aku bwk duk dekat dgn aku...tiap kali sakit.. aku akan tgk jam dan catat timenya kat paper tuu... masalah sket sebab jam kat umah aku ni agak tak seragam dan cepat plak tuu.. kalu aku sakit dlm bilik... jam die cepat lebih kurang setengah jam..yg kat hall cepat 15 minit plak.. so, dgn rasa sakit tuu.. aku putuskan tulis je lah time yg aku nampak kat jam tuuu.. tanpa error correction... Bila boring2, aku akan kira berapa jarak kekerapan tu.. ada yg 10min... 20min.. 5 min.. memang palsu sungguh... sbb itu adalah satu ciri2 BH.. kekerapannya x seragam @ konsisten....

Menjelang malam, sebelum solat magrib.. lagisekali aku mengecek.... ada kuar lg show2 tuu... dlm hati aku dah rase “ maybe time yg ditunggu2 tu da nak dtg” ... tp aku masih menunggu satu lg tanda...pecah air ketuban... dlm perkiraan aku.. itu mmg betul2 time nak bersalin da.. dan mmg perlu segera g spital... jd aku masih bertahan...

Time makan dgn hubby... aku ckp aku da kuar tanda da... ada cecair coklat dan contaction palsu... bila die jadi x palsu lagi, time tu mmg aku x tau... hubby tu selalu nervous jer bila aku kate perut aku tegang...so aku ckp dgn muka yg biasa ja la... sbb bila die nervous aku plak yg panik .. lagi parah x leh buat apa...

Sakit makin menyakitkan... lebih sakit dari yg aku rasa dr waktu pagi... air ketuban xda plak... dlm dok menahan sakit tu.. br aku teringat apa yg aku baca statementnya berbunyi lebih lurang mcm nie... “tak semua ibu hamil yg da nak bersalin mengalami simptom air ketuban pecah.. dan kebanyakkanya dipecahkan oleh doktor di hospital...”.. tp aku masih menunggu dlm menahan sakit jugak...

16 Sept 2010

Lebih kurang dlm pukul 3 pagi.. aku terjaga dr tido yg memang agak x selesa tu... sbb time tido pun sakit tu dtg kejap2... tp kali ni makin sakit... dan da mengganggu tido2 ayam aku...aku amik keputusan utk bangun dan solat sunat tahajud & witir...dalam aku mengerang kesakitan tu.. hubby pun terjaga..dia yg nampak risau asyik tnya “da nak kena g hospital ke nie?”... aku teruskan solat sunat tuuu.. dlm hati takut, mungkin ni solat sunat terakhir aku....sbb selalu org kate melahirkan anak nie macam nak tercabut nyawa dr badan....boleh membawa kematian... time tu Cuma ingat mati jer ...

Sakit yg makin sakit ... solat pun x khusyuk... dlm solat tu aku da nekad... lepas ni mmg nak g spital.. aku takut terlambat.... aku nak anak dlm perutku lahir dgn selamat... so, abis je berdoa’.. aku ckp kat hubby/..”Jom lah kte g spital.. org x tahan sakit nie..”.. Die pun terus bangun, nak siap2.. bukak pintu pagar.. aku makesure i/c dgn pregnant report ada.. dlm aku da ready.. dan die pun da start keta.. die blh plak kate nak buang air besor plak... aku nak gelak pun iyer,... die nyer nervous da dtg ker??..

Dlm keta hubby tanya.. nie nak g hospital mana? Selayang ke SG. Buloh... walaupun 2 org teman ada yg da bersalin kat selayang... aku tetap amik keputusan nak ke sg. Buloh... da walaupun seorg rakan sekolahku ada pengalaman yg agak x best di sg. Buloh... aku tetap memilih ke situ... aku bertawakal... dan yakin, nasib dan takdir setiap org berbeza... mungkin apa yg die rasa dan lalui, tdk lah teruk sgt utk aku lalui... aku mampu harungi-InsyaAllah.

Sampai kat DEWAN Bersalin kat hospital tu... aku terus daftar... lebih kurang masa tu pukul 4 lebih... hamper ke pukul 5 pg ... nurse tu suh aku masuk utk diperiksa.. sorang2 ja, hubby x blh pun temankan. Kat tempat tu ada 6 buah katil... aku tgk ada la dlm 4 org kat situ... ada tu aku tgk perut yg memboyot tu di ikat dgn satu alat yg mengeluarkan bunyi... PEMERIKSAAN Cardiotopograph ..lepas aku baring menelentang je kat katil tu.. aku pun dipakaikan alat tuuu.. uuuii, bila time contraction tu dtg, sendat ooo perut aku.. da sakit bertambah sakit rasanya....siap aku tnya nurse boleh tak aku mengiring?? Nurse suh mengiring ke kiri...br rasa lega sket..

Aku bertawakal je utk apa yg akan berlaku time tu.. dan pastinya doc akan seluk anu aku utk cek bukaan rahim... dengar seluk menyeluk ni mmg ler ingat rasa sakit... tapi time tuu, tak da apa yg lebih menyakitkan dr contraction tuu.. dlm hati aku “ buat ler ape yg patut aku da tak kisah da.. janji anak aku selamat da..”

Pemeriksaan tu dah cm sesi interview plak. tnya sebab apa dtg... aku kate ada cecair coklat dan contraction.. da lah doc indiaN lady tu membebel kat aku......sbb die tgk aku buat check up kat private, da report dr sana plak tak menyeluruh.. mcm cek darah sekali jer... lepas tu dia detect aku ANEMIA plak dr report blood test tuu.. da tu dia tnya aku doc sana ada monitor tak.. aku plak cengang2 ler.. Anemia tu ape... aku pun tak da dibagitau pun pasal Anemia ni plak.. sbb masa dpt report tu Doc lelaki muda tu kata sume OK .. yg this Indian lady plak mcm serius jer mention ANEMIA .. siap tnya kenapa cek kat private la.. tak detail la... da tuu, terpaksa la aku tahan sakit di ambik darah... mcm masa dulu..lebam tuu lepas bersalin..

die tnya ada ketumbuhan ke tak? Aku kte la ada fibrod dgn cyst masa early pregnancy... dia duk belek2 report tu.. da tu tnya aku apa doc sana ckp, aku kte “ dia kte da ilang tak da dah”.. doc Indian lady tu kata “ tak da mention pun dlm report ni yg fibrod tu da tak da, ini yg susah ni report tak lengkap..”.aku dengar la die membebel... tapi mmg betul pun apa yg dia kate...mcm2 die tnya la.. ada darah tinggi tak, kencing manis.. family history aku – darah tinggi (encik)- kencing manis (mak).. minum gula – tak da plak kat private suh minum.. so, aku pun x pasti aku ada ke tak, selalu dtg2 bg kad kat kaunter- die bg aku test air kencing jer...

Kena seluk- mula2 mmg sakit la.. sbb x pernah di seluk... dia kate baru 1 cm, kena tunggu second cek. Ada sorang Indian mummy to be jugak br masuk time2 sebelum aku kena selok tuu.. tp die ni membuat aku cuak gak.. bukan aku je.. org lain pun.. dgn die buat bunyi mengerang cam meneran tuu.. siap tak mau kena seluk plak tuu.. doc tu bengang betul.. da tu sister suh kami yg ada kat tempat tu tunggu kat tempat rehat... siap pesan suh hubby beli sarapan utk makan...

Aku kuar ke tempat menunggu kat depan counter tu pesan kat dear beli apa2 sarapan...duk tunggu sambil menahan sakit.....

Tak sampai 15 minit.. dptlah aku mkn nasi lemak yg dibeli oleh hubby.. makan sambil sekali sekala menahan sakit.. dlm hati, “ anak ibu makan nasi lemak dululah ek sebelum kuar..” ceh.. mcm ingat lepas tuu terus bersalin jer... sememangnya tidak.. dlm pkl 10pg aku di seluk lagi.. bukaan baru 2cm.. da tu kena scan plak.. nak tgk samaada fibrod dulu still ada atau tak?..alhamdulillah semua ok..

Then aku dipakaikan tag kat tgn suh bwk baju baby sehelai.. tuala..pampers..aku cal hubby suh anta beg.. nurse tgk bwk beg, dia kata bukan nak masuk wad lg.. aku pun no idea apa seterusnya, so aku pulangkan kat hubby blk beg tuu.. bwk apa yg nurse pesan jee..

Kat latent room tu.. aku asyik tgk jam jee.. mmg lepas tu contraction aku mula semakin kerap..5 minit sekali... terdengar gak Indian mummy to be tu menjerit2 dah tak tahan nak beranak.. nurse ckp maybe doc td da seluk bg byk terbuka.. tu yg cepat..nurse bg aku bat utk berak.. Aku menahan sakit lebih 8 jam sambil tido2 ayam.. mengantuk betuul..sbb tak tido2 dr subuh td.... nurse siap suh amik ubat tahan sakit.. dgn melihat aku punya muka menahan sakit.. tp aku takut kalu aku tak rasa sakit plak nanti bila tiba time yg sepatutnya aku nak bersalin... so, aku bertahan dan buat2 kuatla.. siap byk plak aku tnya nurse tuu..” nanti ada rasa kah sakit kalau nak bersalin... ?” “ubat tu epidural ke ape?” dlm otak aku tak terbayang nak cucuk kat tulang belakang tuu.. dia kata bukan lak..”ada effek apa2 tak?”..maklumlah, org tak pernah beranak...tak Tanya rugilaa..

Dalam masa 8 jam menunggu tu.. adalah sekali sekala.. aku keluar dr latent room tu.. g makan tgh ari, minum ptg kat bilik rehat...tak silap sempat gak aku mkn mlm .. sebelum aku rasa betul2 nak ter”berak” . dlm masa yg sama lebih 2 kali aku jln keluar ke tempat menunggu kat luar jumpa hubby, ada tuu nurse panggil suh keluar sbb hubby tak boleh masuk teman kat latent room tuu.. so berjln la aku sambil sekali sekala berenti ketepi menahan sakit... org bersalin ni mmg tak dilayan seperti org sakit langsung.. org nak jumpa.. ibu hamil tu la yg g jln mengigil2 jumpa depa... tp semua tuu ada reason..dipercayai dgn byk berjalan dikala hampIr bersalin, dpt mempercepatkan bukaan pintu rahim..cepat la keluar baby...

Kali terakhir aku jumpa hubby dlm pukul 3-4 ptg lepas diseluk kali ke-3.. baru buka 3cm,..minta dear byk2 doakan cepat bersalin dan... dgn syahdu, minta dihalalkan mkn minumku sebelum ni..dear janji akan dtg balik dlm pukul 9 mlm...

Lepas mkn mlm tu.. aku telah bertekad amik ubat tahan sakit.. dgn kekerapan contraction yg semakin bertambah kerap.. tak tertahan plak aku Menahan lg..nurse kata kena cek dulu nadi baby, kalau stabil br blh amik ubat tu.. so dia pasangkan mesin Cardiotopograph kat perut aku.. bila contraction jee.. terjerit la aku menahan sakit.. sbb alat mesin tu mcm tali pinggang menyendatkan perut aku.. baby masih lg bergerak.. nak turun gak nya..

Lebih kurang lepas maghrib aku tgk org sebelah aku di sorong ke labour room... bertambah berkobar2 la aku nak bersalin jugak..nak dekat2 kul 8 mcm tu.. aku rasa nak terberak.. aku ckp kat nurse tuu nak berak dia kata da nak bersalin la tuu.. dia seluk .. bukaan dan 4cm terus dia sorong aku ke labour room.. dlm LR tu.. ada jam besar.. kerusi a.k.a katil bersalin mmg direka khas utk org nak bersalin normal (meneran).. depat tu ada papan.. berlubang2 bulat dr 1cm-10cm.. aku agak tu la illustration besar bukaan rahim yg diseluk ...

Kali ni di seluk oleh doc lelaki...malu kena tolak tepi da.. bukaan rahim terus ke 6cm..time tuu la doc mulakan operasi.. memecahkan air ketuban.. dan membesarkan bukaan rahim ke 10cm.. aku tak tau la doc2 tu buat pe sbb aku telah kerabunan... spec kena tanggal.. tau2 rasa mcm ada air je kat bwh tu bergenang..i guess darah kot.. tp mmg tak Nampak ar dan aku tak terfikirla nak tgk2.. sakit da tak terrasa apa da.. Cuma asyik rasa nak berak.. doc tak bagi teran plak sesuka ati..cuba teran tp tak berjaya2.. siap rehat jap.. doc2 semua keluar g berehat.. melihatkan itu.. ditinggal sorang terkangkang dgn sorang je nurse... aku terus ckp “doc saya nak berak.. saya nak berak” terus doc yg last tuu masuk blk.. nama doc tu doc fitri...memikirkan kalau lama sgt tumggu baby blh lemas.. aku teran jugak SEkuat hati aku.. Nampak doc fitri tu pegang gunting... da takda takut ar,, time bila digunting pun tak rasa...

Nurse tgk keadaan aku yg TAK terkawal- sekejap meneran.. penat berhenti.-. sibuk ckp mana husband dia nie.. da panggil tak da pun.. aku da tau dah.. hubby pun ada ckp.. dia takut tgk darah.. so aku tak da lah berharap sgt dia teman aku di LB....aku da prepare fizikal dan mental utk tempuh saat itu sendiri..

baby kuar.. dengar la tagisan bb... warna putih... pucat je...lega aku...... nurse tunjuk genital dia then tanya aku " apa jantina baby awak?".. tentu2 girl la...aku jawab.





dan aku ingat lagi mase nurse amik baby letak kat dada , dia menangis.. agak kuat.. aku peluk aNNUR dan pujuk..." jgn menangis sayang" itu je la yg aku ulang sampai dia senyap sket dan buka mata... uuu meruntun jiwa ku... ibu syg ANNUR....
 
~ JGN menangis sayang, dunia ni cuma persinggahan dlm perjalanan kite.., utk kite kumpul saham2 berharga buat bekal ke alam ABADI.... 

1 comment: